Recenzie: Anna Karenina de Lev Tolstoi

Dragii mei,

De ceva timp îmi doresc să încep o nouă serie. Când am decis să mă reapuc de blogging, am zis că o să fie un blog despre frumusețe: interioară și exterioară. Așa că e timpul să că încep o nouă serie de articole, una cu și despre CĂRȚI!

Începem seria cu un roman pe care l-am citit în urmă cu câțiva ani, dar care își păstrează locul în topul meu. Este vorba de Anna Karenina, de Lev Nicolaevici Tolstoi. Un roman foarte popular, citit, recomandat și chiar ecranizat. Când am decis să iau în mână aceste cărți, fiind în două volume, nu am știu mare lucru despre acțiune. Știam că e scris de Lev Tolstoi, un scriitor pe care trebuie neapărat să îl citești, iar acest roman este cel mai important roman relist al său. Știam și că este povestea de dragoste a Annei Karenina. Cam atât. Și mă bucur extrem de mult că nu am știu nimic altceva. Asta m-a făcut să îl citesc pe nerăsuflate, să îl devorez în adevăratul sens al cuvântului.

„Toate familiile fericite sunt la fel; fiecare familie nefericită este nefericită în propriul fel.”

Așa începe Tolstoi povestea Annei Karenina, a lui Stepan, Vronski, Levin, Kitty, iar lista continuă. Tolstoi nu se limitează la a spune povestea Annei Karenina, amintind din când în când de câte un personaj care îi iese în cale. Este o poveste complexă, cu multe personaje asupra cărora autorul se oprește pentru a le descrie, a spune ceea ce simt și trăiesc. Este un roman complex despre povestea de viață a Annei Karenina și a oamenilor care o înconjoară.

Anna Karenina este o femeie din înalta societate rusească, frumoasă, interesantă, dar contradictorie. Deși aparent știe exact ce își dorește, duce o viață bună, având o familie frumoasă,realitatea este exact opusă. Iar Tolstoi desenează perfect viața oamenilor din „lumea bună” a societății rusești de la sfârșitul secolului al XIX-lea, aparent perfectă, dar care în fond ascunde multe secrete, dezamăgiri, intrigi, vieți complicare.

Acțiunea pornește de la un eveniment tragic, o viață curmată sub șinele de tren. Și oricât am analiza povestea, am călători cu personajele romanului, pașii ne vor duce în final tot la o gară, la un tren, la sfârșitul poveștii.

Pe scurt, Anna este o femeie căsătorită cu Alexei Karenin, formând o familie frumoasă până la apariția lui Vronski. Evident, Anna se îndrăgostește de Vronski și devine adulteră. Deși Karenin află de infidelitatea soției sale, acesta este un om care pune mai presus viața socială, acceptând infidelitatea soției sale, dar continuând să formeze o familie cu aceasta. O familie perfectă din exterior, la fel ca orice altă familie. Dar atât de nefericită privind din interior. Anna își dorește să îl părăsească pe soțul ei, dar asta ar însemna să păteze imaginea lor în societate și să rămănă fâră copilul ei. Însă nu este dispusă să renunțe la Vronski. Iar dorința de a avea tot ce își dorește îi complică viața, ducând la un final fără întoarcere. La un singur lucru, care este capabil să rezolve toate problemele ei.

Dacă încă nu ai luat cartea aceasta în mână, cu siguranță acum este momentul. Un roman clasic, o acțiune care te ține în suspans non-stop, lecții de viață. Cred că le întrunește pe toate. BONUS, în anul 2013 romanul a fost ecranizat, având în rolul principal pe actorii Vittoria Puccini, Santiago Cabrera, Benjamin Sadler. Filmul este bun, dar nu se ridică absolut deloc la nivelul cărții. Astfel, vă recomand ca prima dată să citiți cartea.

Citate din Anna Karenina:

„Dacă ierţi, iartă totul! Altfel n-ar mai fi iertare.”

„Plăcerea stă nu în descoperirea adevărului, ci în căutarea lui.”